Jeg har nu fintænkt nogle dage og er kommet frem til en ny løsning
jeg laver et forløb med 3 opgaver af forskellig sværhedsgrad. den første er en simpel snoredukke som koster ca. 20 kr. hvis vi henter pindene ude i naturen eller lokker sløjd til at sponsorerer dem
Der tænkes og tegnes |
hvordan var nu teknikken? |
Skønhedsåbenbaring ? |
Er hun dog ikke charmerende |
endnu en snoredukke er på vej
kroppen fyldes med nettoposer i |
stimler
Han er døbt Grobian og han er ikke helt færdig endnu
Næste opgave er ved at tage form et bogomslag med applikationer
denne opgave kan gøres svært eller let alt efter elevens færdighedder og der er mulighed for både at udforske symaskinens funktioner, sin egen kreativitet og materialers anvendelse sammen
endnu et omslag har set dagens lys og jeg har forsøgt at vise arbejdsprocessen samtidig.
Jeg har bestræbt min på at lave så forskellige bøger som muligt for at vise kombinationsmulighedderne.
lille korsstingsbroderig strøget fast med brug af visofix
Sådan blev det færdige resultat.
Opsamling på praktikken
Mine forberedelser har gået på at lave prototyper af opgaverne, udarbejde undervisningsplaner og gå i dybden med didaktiske overvejelser.
Selve praktikken har været hård men spændene selv mit projekt har været ambitiøst men der er lukkedes at blive færdig for de fleste af eleverne. Jeg fik til opgave at undervise 50 elever fordelt på 4 hold hvor jeg først skulle sælge min ide, derefter sikre mig at eleverne havde de fornødne færdigheder og slutteligt at de fik lov at arbejde med deres opgave i deres eget tempo.
Der har været flere episoder hvor jeg har måttet reviderer mine mål da elevforudsætningerne de 50 elever imellem var meget forskellige. Og næste gang jeg planlægger et sådan forløb skal interesser, færdigheder, formål og elevforudsætninger helt klart tænker meget mere ind. I min praktik blev jeg meget mere klar over at man som lærer er nødt til at være sig bevidst at eleverne skal undervises i alt. Eks: vi skal udstille vores ting. Jeg tog det som en almindelig rutine på skolen og eleverne syntes faktisk ikke det var en god ide. Opgaven blev derfor at finde argumenter der kunne legaliserer at eleverne skulle udstille deres ting. Svaret fandt jeg i trinmålene hvor der ligger et krav om at eleverne skal kunne formidle der lærte til den omgivende verden.. denne formulering kan du bare ikke sælge til eleverne..
Vi havde en rigtig god snak om udstillingen og dernæst skulle tingene ud og vises i skabe ved håndarbejdslokalet. Der skulle tørres af, tingene skulle sættes op så det blev fint og præsentabelt.. der lykkedes kun fordi jeg trumfede igennem at det skulle være sådan men udstillingen blev derfor min præsentation af hvad eleverne havde lavet og ikke eleverne der stolt viste frem hvad de havde brugt 7 uger på, da de helt grundlæggende var i mod den og meget hellere ville have deres ting med hjem..
De 3 opgaver var nok lidt for svære og det at der var frit valg gjorde at flere af eleverne faldt i fælden med at finde den nemmeste løsning i stedet for den sjoveste. Dette er også værd at huske til en anden gang.
Lektion | Hvad (emner) | Hvordan ( metode) | Hvorfor ( fagdidaktik) |
1+2 Det kreative rum | Introduktion/ præsentation Hvad er design, ide og hvordan kommer man frem til det bedste design KIE-modellen Emner præsenteres 1. Bogomslag med muligheder 2. Snorredukke efter eget hoved 3. Teen-age taske til egne behov Eleverne vælger sig ind på en af opgaverne Ideer og design genereres, den enkelte kommer med forslag og ideer ( internettet kan bruges som inspirationskilde.) Ideerne sorteres og den enkelte arbejder videre med de ideer han/ hun finder tiltalende, fornuftige, anvendelige mm. | Fælles Fælles præsentation men mulighed for at røre kigge diskuterer mm Individuel beslutning Grupper KIE- modellen i de 3 hovedgrupper hvor Brainstorm, idé-generering med post-it, Den enkelte arbejder med sit eget arbejdspapir (skabelon udleveres.) | Eleverne møder en ny underviser og dermed en ny arbejdsmetode end de er van til hvilket kan give anledning til spørgsmål og en vis usikkerhed hos eleverne. Der skal være mulighed for at skabe sig et indtryk af opgaverne og de skal præsenteres så åbne som muligt så der bliver lagt op til at eleverne uanset hvilken opgave de vælger er der plads til egene ideer og eget design. De 3 hovedgrupper skal i deres egen gruppe kunne støtte sig til hinanden og de skal mulighed for i fællesskab at udvikle ideer og påfund dermed trænes både samarbejdskompetencer og de innovative tankeprocesser stimuleres. Opgaverne skal være formuleret så åbne som muligt. Den enkelte har nu mulighed for at arbejde kreativt med egne og andres ideer. Det understreges at i denne fase er der ikke noget der hedder copyright alle må bruge alles ideer. |
3+4 Det innovative rum | Opgaverne begynder at tage form og de enkelte opgaver tegnes, beskrives, planlægges, mønstre tegnes muligheder udforskes mug-ups, skitser mm. udarbejdes.(internettet kan eventuelt bruges til informationssøgning) Arbejdsplaner udarbejdes Materialer findes frem Mønstre tegnes | Grupperne arbejder løst sammen Individuel arbejd med støtte både fra lærer og de andre elever. | Eleven har indflydelse på sin egen arbejdsproces og har mulighed for at træne/ udvide sit faglige kendskab til fagets arbejdsmetoder og arbejdsgange. I denne fase er der mulighed for at udvikle allerede fundne ideer, trække på hinandens erfaringer og færdigheder og samtidig får den enkelte mulighed for at arbejde med sine egne idéer og føre dem ud i virkeligheden. |
Lektion | Hvad (emner) | Hvordan ( metode) | Hvorfor ( fagdidaktik) |
5+6 Det entreprenante rum | Arbejdsplanen repeteres og revideres eventuelt Praktisk arbejde med den individuelle opgave | Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppemedlemmer og med lærerne | Arbejdsplanen er den enkeltes styringsværktøj den indeholder både målbeskrivelser, skitser, beskrivelser af de enkeelementer og arbejdsprocesser. Formålet er at eleven får trænet en metode styring af kreative og praktiske processer. I denne fase er det de håndværksmæssige færdigheder der er i fokus, eleverne bliver udfordret på deres faglige viden. Eleverne får mulighed for at tilegne sig nye teknikker for at løse opgaverne samt får trænet allerede kendte kompetencer. Trinmålene beskriver at eleverne skal kunne: Arbejde med de kreative designprocesser hvilket KIE modellen giver dem et værktøj til at styre. Eleverne skal arbejde med formgivning og fremstilling af tekstile produkter samt kunne vælge relevante materialer. Arbejde med og beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker hvilket i den praktiske del er der stor mulighed for både at træne allerede opnåede kompetencer samt tillære sig nye teknikker. Evalueringen falder i 2 tempi. Et hvor gruppen evaluere på processen og deres færdige produkter sammen i gruppen og et hvor de skal fremdrage det vigtigste elementer i processen og i de færdige produkter som skal præsenteres for alle de andre. Eleverne skal i grupperne blive enige om hvilke ting der skal fremhæves i præsentationen hvilket giver en bevisliggørelse for hele processen de har været igennem. (Evaluerings-ark udleveres) |
7+8 Det entreprenante rum | Arbejdsplanen repeteres og revideres eventuelt Praktisk arbejde med den individuelle opgave | Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppemedlemmer og med lærerne | |
9+10 Det entreprenante rum | Arbejdsplanen repeteres og revideres eventuelt Praktisk arbejde med den individuelle opgave | Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppemedlemmer og med lærerne | |
11+12 Det entreprenante rum | Arbejdsplanen repeteres og revideres eventuelt Praktisk arbejde med den individuelle opgave | Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppemedlemmer og med lærerne | |
13 Det entreprenante rum | Produkterne færdiggøres Gruppen opstiller en præsentation af de forskellige produkter som t gruppen i løse samarbejde har opnået. Der opridses hvilke forskellig teknikker der er brugt, | den sidste finish eleverne forbereder en evaluering på produktet der både afdækker hvad den enkelte har lært og samtidig fungerer som afrunding på hele forløbet | |
14 Præsentation af det færdige produkt. | Hver gruppe laver en miniatureudstilling i lokaler hvor de færdige produkter præsenteres for klassen og ”kunden” (Lærerene.) | Officiel evaluering hvor grupperne præsentere de færdige produkter samt fortæller hvad de har lært mest af. | Den ”officielle” evaluering har til formål ar præsenterer det færdige produkt for alle. Evalueringen skal fungerer som afrunding af hele forløbet. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar