studieprodukt 1, en uro i nyt design

Studieopgave 1
Tema knuder og knaseter.
Med udgangspunkt i håndarbejdslærer og sløjdlæreforeningens oplæg har jeg tænkt følgende tanker: 
Knuder og knaster er mange ting…
det kan være materialer som garn, tov og lignende med en masse knuder på,
det kan være håndværksteknikker som at binde knuder på træ, forarbejde smukt knastet træ som eks massurbirk eller det kan være ar knytte, binde, hække snog div. Materialer.
 Knuder og knaster kan også være de små og store begivenheder man støder på i livet.
Idégenerering/ det kreative rum
I forbindelse med min idegenerering havde jeg først fokus mod den side af temaet der havde med livets små og store begivenheder at gøre og jeg fil lavet mig nogle lister med ord der kendetegnede forskellige aspekter i livet som religion, samvær, personlige oplevelser, følelser glæder sorger mm. Jeg begyndte at se et billede i mit hoved hvor jeg fik synliggjort mange af aspekterne i temaet, vist i lange tråde der i ord og billeder viste hvad jeg tænkte.
Selve tankerækken i forbindelse med ideprocessen fremkom gennem både mindemap og gennem en rigtig god snak med Merete.
Strøtanker: ideerne sætter krav til både tekniske løsninger, kreativ formgivning, kendskab til symbolik og teknik.
Den innovative fase:
Den fysiske udformning ( designet)
En drejefod med en 4-fløjet træramme på, hver af fløjene får et tema omkring det at være
menneske på godt og ondt.
Drejefoden får jeg min mand til at lave efter mit design, den lakkers med sølvfarvet hammerlak.
trærammen skal lavet i 4 X 4 cm liste. Der forsænkes ind i hinanden og derefter høvles, påklistres ord og  bogstaver og lakkers, til ophængning af de forskellige symboler har jeg tænkt ophængt i små metaløskner.
Ord der er med i mit mindmap:
Knuder og knaster...
Familie, samvær, troskab, bryllup,
Religion, tro, håb helgen gud,
personlig udvikling, glæder sorger, lykke, angst, vrede, stres,
håndværk og teknik og mange mange flere.
alle ord og billeder sætes på træbrikker der er samlet i snore med forskellige materialer.

Centrum af min mobile bliver en kæde med små bekymringsdukker der kan hjælpe i de forskellige aspekter af livet.

Materialer:
Drejefoden er lavet af metal og monteres med skruer.
bekymringsdukkerne er bundet af ståltråd og stof/ garn
hver af temaerne skal der være flere forskellige teknikker og materialer repræsenteret.
hmm.. der tænkes videre dette her er en udfordring
Den entrepnante fase:
I denne fase ser mine delprodukter dagens lys.
Designprocessen stopper ikke her! For hvert nyt element skal der idegenereres, laver mug-ups og lignende før den optimale løsning findes. Så den kreative fase og den innovative fase overlapper hinanden en del.
Hele processen er spænderne og rigtig lærerig. Mine håndværksmæssige færdigheder udfordres og jeg får også et par aha oplevelser med i købet.
De små bekymringsdukker er det første delprodukt der er færdige og derefter kommer turen til trådene med træpladern. Endnu en gang må der bruges tid ved computeren for et finde billeder og symboler der falder i tråd med mine tanker.


Metalfoden blev til i løbet af en aften hvor jeg, sammen med min mand, fik formuleret hvordan den skulle se ud. Udgangspunktet var en matalfod i massivt metalplade men efter en del tegninger og modebygning i både træ og pap kom vi frem til at den luftige gitterkonstruktion bedre faldt i tråd med resten af  mobilen.






Trådene med de forskellige billeder og andre ting der symbolisere temaet knuder og knaster



















Det færddige produkt:
selve samlingen af uroen har givet nogle faglige overvejelser. jeg oplevede at mine håndværksmæssige formåen og mine håndled ikke stod mål med min e ambitioner derfor er rammerne samlet med vinkelbeslag i stedet for at være tapet sammen.
men her er så den sidste del af processen:
Tilføj billedtekstden rå ramme er samlet
De mange ord der har været en stor del af min designproces fandt vej til den  færdige ramme
Den færdige mobile
Evaluering:
Selve projektet har været mere omfattene end jeg havde forventet. Da opgaven blev præsenteret, var det at fremstille en uro, for mig et hyggeligt tidsfordriv op til julen, men denne mobile har udfordret mig både mentalt og håndværksmæssigt. Da først ideen havde taget form i mit hoved har jeg forsøgt at være tro mod min ide både med hensyn til indhold og udformningen, selv om der i processen, har været mange nye ideer, positiv inspiration fra mine med-studerende og besværlighedder der har måtte løses.
Resultatet erfaktisk som jeg havde forestillet mig den. Selve opgaven har udfordret både min disciplin, mine håndværksmæssige færdighedder, min fysiske formåen og min evne til at formidle mine tanker til min underleverandør da foden skulle designes. Jeg har forsøgt at arbejde efter KIE modellen for gennem en overordnet plan at kunne styre mine tanker og ideer hvilket har været rigtig sundt for mig da jeg ellers har en tandens til at lade mig rive med og dermed miste fokus. 
Undervisningsforløb

Lektion
Hvad (emner)
Hvordan ( metode)
Hvorfor ( fagdidaktik)

1

Det kreative rum


Introduktion / præsentation



Hvad er design, ide og hvordan kommer man frem til det bedste design KIE-modellen



Opgaven præsenteres
  1. bekymringsdukker
  2. pose til opbevaring
  3. snor til at binde posen sammen med

Ideer og design genereres, den enkelte kommer med forslag og ideer

( internettet kan bruges som inspirationskilde.)

Ideerne sorteres og den enkelte arbejder videre med de ideer han/ hun finder tiltalende, fornuftige, anvendelige mm.

Fælles



Fælles præsentation men mulighed for at røre kigge diskutere mm.

Individuel beslutning
Udformning, materialer, farver


Grupper
KIE- modellen i de 3 hovedgrupper hvor
Brainstorm, idé-generering med post-it,

Den enkelte arbejder med sit eget arbejdspapir (skabelon udleveres.)

Eleverne møder en ny underviser og dermed en ny arbejdsmetode end de er vante til, hvilket kan give anledning til spørgsmål og en vis usikkerhed hos eleverne.

Der skal være mulighed for at skabe sig et indtryk af opgaverne og opgaverne skal præsenteres så åbne som muligt, så der bliver lagt op til at eleverne får plads til egene ideer og eget design.


De 3 hovedgrupper skal i deres egen gruppe kunne støtte sig til hinanden og de skal mulighed for i fællesskab at udvikle ideer og påfund dermed trænes både samarbejdskompetencer og de innovative tankeprocesser stimuleres.
Opgaverne skal være formuleret så åbne som muligt.

Den enkelte har nu mulighed for at arbejde kreativt med egne og andres ideer.
Det understreges at, i denne fase er der ikke noget der hedder copyright alle må bruge alles ideer.

2

Det innovative rum

Der eksperimenteres med forskellige materialer til at binde dukkerne med ståltråd, bast, halm mm
Arbejdsplaner udarbejdes

Posen designes, materialer vælges
eks: stof der sys sammen, læder, plastik nylon mm. Snoren laves, knytning, snogning, flærning hækling mm.

Materialer findes frem


Opgaven er individuel



Individuel arbejd med støtte både fra lærer og de andre elever.


Eleven har indflydelse på sin egen arbejdsproces og har mulighed for at træne/ udvide sit faglige kendskab til fagets arbejdsmetoder og arbejdsgange.

I denne fase er der mulighed for at udvikle allerede fundne ideer, trække på hinandens erfaringer og færdigheder og samtidig får den enkelte mulighed for at arbejde med sine egne idéer og føre dem ud i virkeligheden.

Lektion
Hvad (emner)
Hvordan ( metode)
Hvorfor ( fagdidaktik)

3+4

Det entreprenante rum


Praktisk arbejde med den individuelle opgave

Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppe-medlemmer og med lærerne

Arbejdsplanen er den enkeltes styringsværktøj den indeholder både målbeskrivelser, skitser, beskrivelser af de enkeelementer og arbejdsprocesser. Formålet er ar eleven får trænet en metode styring af kreative og praktiske processer.
I denne fase er det de håndværksmæssige færdigheder der er i fokus, eleverne bliver udfordret på deres faglige viden. Eleverne får mulighed for at tilegne sig nye teknikker for at løse opgaverne samt får trænet allerede kendte kompetencer.

Trinmålene beskriver at eleverne skal kunne:
• Arbejde med de kreative designprocesser hvilket KIE modellen giver dem et værktøj til at styre.
• Eleverne skal arbejde med formgivning og fremstilling af tekstile produkter samt kunne vælge relevante materialer.
• Arbejde med og beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker hvilket i den praktiske del er der stor mulighed for både at træne allerede opnåede kompetencer samt tillære sig nye teknikker.

Evalueringen falder i 2 tempi.
• Et hvor gruppen evaluerer på processen og deres færdige produkter sammen i gruppen og
• et hvor de skal fremdrage det vigtigste elementer i processen og i de færdige produkter som skal præsenteres for alle de andre.
Eleverne skal i grupperne blive enige om hvilke ting der skal fremhæves i præsentationen hvilket giver en bevidstliggørelse for hele processen de har været igennem.
(Evaluerings-ark udleveres)

Den ”officielle” evaluering har til formål ar præsentere det færdige produkt for alle. Evalueringen skal fungerer som afrunding af hele forløbet.


5+6

Færdigt projekt og evaluering

Praktisk arbejde med den individuelle opgave alle arbejdspapire og opgaven færdiggøres






Præsentation af det færdige produkt
I gruppen laver eleverne en miniudstilling af dukker med tilhørende poser og de laver en fælles præsentation for hele klassen



Arbejdsplanerne kan både diskuteres med andre gruppe-medlemmer og med lærerne



Officiel evaluering hvor

Grupperne præsenterer de færdige produkter samt fortæller hvad de har lært mest af.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar